Friday, January 22, 2010

Nuklear: Dasar lebih jelas bakal digubal




Date : 18 August 2009
Publication : Utusan Malaysia

Kerajaan sedang berusaha menggubal dasar yang lebih jelas dan terperinci bagi menjadikan tenaga nuklear sebagai sumber alternative negara supaya tiada sebarang tekanan di peringkat antarabangsa apabila ia dilaksanakan kelak.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Fadilah Yusof berkata, pada masa ini, apa yang telah diluluskan adalah kertas Kabinet berhubung cadangan untuk menjadikan tenaga nuklear sebagai sumber alternative negara.

Katanya, perlu ada polisi yang jelas mengenai tenaga nuklear di negara ini dan kementeriannya sedang menyediakan dasar-dasar tenaga tersebut untuk diluluskan sebelum dibawa keperingkat antarabangsa.

“Jadi, kita perlu melaksanakan atau menyediakan polisi jelas serta strategi yang betul bagi menjadikan tenaga nuklear sebagai tenaga alternative.

“Ia supaya tiada tekanan daripada peringkat antarabangsa apabila kita memutuskan sepenuhnya nanti untuk menggunakan tenaga tersebut,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu, beliau meluangkan masa melawat serta memberi sumbangan peribadi kepada seorang gadis remaja, Rashimah Osman, 17, yang menderita penyakit buah pinggang di Kampung Kudei Lama di sini.

Fadillah berkata, dasar tenaga nuklear itu perlu memperoleh kelulusan terlebih dahulu di peringkat kerajaan sebelum ia dibawa ke peringkat antarabangsa.

Untuk tujuan itu, katanya lagi, kementeriannya akan memaklumkan kepada pemegang-pemegang amanah daripada kementerian berkaitan, agensi kerajaan serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi berbincang dan mendapat maklum balas mengenai tenaga nuklear tersebut.

No comments:

Post a Comment